Sunday, March 11, 2018

Episod 105 : Aku & Intership Part 2


Hari ini genap sebulan aku tinggal di ibu kota aka Kuala Lumpur. Kira dah sebulan aku berinternship di sini. Kau internship kat mana ? Well aku tak boleh exactly nak sebut nama tempat intern aku. I don’t wanna get any trouble later if I reveal my intern place. Apa yang boleh aku katakan aku intern di sebuah agensi kerajaan. Agensi kerajaan ? ke pejabat kerajaan ? Either or la. Mungkin terma organisasi kerajaan lebih tepat kot. Elaun okey tak ? Sadly no allowance for me. Dah tu asal kau mintak situ jugak ? Let just say aku rasa skill aku hanya sesuai kat situ kot. Plus pointer aku pun not so above level sangat untuk aku apply di company lain. Dapat tempat intern ni pun aku dah syukur dah.

Kat KL aku stay dengan kakak abah yang aku panggil dia Aunty Mah. Uncle Im dah meninggal few years back. So tinggallah Aunty Mah bersama empat orang anaknya. Tiga orang dah kahwin. Yang tinggal dengan dia sekarang dua orang anak Aunty Mah. Sorang dah kahwin sorang lagi masih single. Adik aunty Mah, Usu Idah pun tinggal kat sini juga. So do my Nenek. Nenek dah tua jadinya Aunty Mah bela dia kat sini. Seem crowded jugak la. Tapi apa boleh buat masalah kewangan menyebabkan aku tak mampu nak menyewa di sini. Rumah Dario jugak agak jauh dari sini. Whether I like it or not aku akan kena bertahan selama lebih kurang 3 bulan. Setiap hari aku akan berulang menaiki motosikal aku. Lagenda 115. Not to far. Lebih kurang 15 minit boleh sampai office aku.

Waktu bekerja aku office hour. Week days 8:30pm-5:30pm. Weekend cuti. Tapi kadang tu aku kena stay back if ada sebarang event yang memerlukan khidmat tenaga aku. Aku ditempatkan dalam satu unit yang terdiri daripada beberapa orang pegawai. Bos aku perempuan. Let just called her Cik Bos. Pegawai lain yang ada macam Kak Rosie, Kak Ina, Abang Lee, Abang Bakar, Cik Mar dan Kak Iza. Dalam unit aku pun ada budak Intern from IPTA lain. Ada empat orang. Scha, Syahir, Fahri and Effa. Syahir dengan Fahri ni hensem tak ? Well Syahir ni kinda cute jugak la. Body sedap-sedap. Muka abang-abang gak ah. Smoker ala-ala bad boy. Perghh inzal aku tengok. Ehh. HAHAHAHA. Fahri pulak aku tak berapa ngam sangat dengan dia. Entah pe hal kekwat lain macam. Sebab dia intern paling lama kat situ kot. Scha pulak member si Syahir. Sweet girl. Sekepala dengan aku. Boleh la borak dengan dia. Kira aku ngam dengan si Scha and Syahir ni ah. Si Effa ni pulak dia ni aku tak pasti how to say pasal personality dia. Macam lurus bendul pun ada minah ni. Tapi dia baik. Tapi since dia ni budak teater ada kemungkinan dia hanya playing the role as budak lurus bendul. Macam dalam drama Girlfriend Aku Dari Neraka tuh. Who knows kan ? Unfortunately Scha, Syahir dengan Fahri telah pun menamatkan internship mereka. Maka tinggallah aku dan Effa di sini. Mungkin akan ada budak baru nanti. Harapnya la.

Apa je kau kena buat weyh ? First two weeks aku kat situ taka da benda sangat aku kena buat. Pishang teruk gak la. But now dah ada job sikit demi sikit. Kerja tipikal yang budak intern kena buat biasalah, buat photostat, hantar barang, hantar memo, printing and lain-lain. Tak apalah. Orang kata experience kan. So aku buat je la macam disuruh. At least terisi la jugak buku log aku tuh. Lama lagi ni. Moga aku tabah menghadapi karenah manusia dan lain-lain cabaran. Dah di Kuala Lumpur ni selalu jugak la bertemu dengan Dario. Nak berdetim pun senang. HAHAHAHHA. Kadang aku lepak dengan Gib. Ikut la mana yang sempat.

Life in KL kinda high cost jugak. Nak naik tren pun kena duit kan. Pasrah la. Lumrah hidup. Aku rasa itu je la kot yang aku nak story dalam episod kali ni. Nantikan bahagian seterusnya mengenai internship aku dan juga sexual harassment. Kelakar seram betul tajuk.

Adios ~

Disclaimer : Semua nama dan tempat telah direboot sedikit bagi menjaga kepentingan dan privacy semua pihak. Harap maklum. 

p/s : Fikir masa depan buat aku takut untuk berfikir tapi tetap nak jugak fikir.


1 comment: